Oas mitt i stan

Av Lena Holmquist

En oas mitt i stan – var finns den? Ett område som gränsar till två stora och vältrafikerade gator samt industriområdet i öster. KOLONIOMRÅDET ÖSTRA SOMMARSTADEN i Ystad.

Gå in genom grinden känn lugnet, stillheten och efter en stund har hjärtrytmen och andningen blivit mer normal. Trafikbullret från gatorna försvinner bakom de höga och täta syrenhäckarna. Industriernas buller och avgaser stör inte heller.

Vad har vi då i koloniområdet som är så fantastiskt? De dryga 160 kolonisterna har olika intressen men jag tror att de flesta känner avkoppling, njutning och odlarglädje i sin koloni. Alla kolonier har ett större eller mindre hus att pyssla om, en del en stor gräsmatta och andra ett större odlingsområde. Ja, det är många intresseområden, som kan tillgodoses, dock inte alla t ex krävs bygglov från kommunen och föreningens ordningsregler talar t ex om när och hur häckarna ska klippas.

Många bor i sina stugor flera månader (enligt stadgarna är det tillåtet från början av april till slutet av oktober) där vi ges möjlighet att vara nära jorden, växterna och djuren. Barnen har större ytor att leka på, kan ha sina studsmattor och badbaljor.

Lyckan är att få sitta bakom uterummets glas eller på uteplatsen och följa fåglarnas beteende vid sökandet efter boplats, parning, bygget av boet, ruvningen, matning av ungarna och plötsligt flyger ungarna ut på vingliga vingar. På min tomt brukar jag i mina fyra holkar kunna följa gråsparv, talgoxe, rödhake, rödstjärt med flera. Koltrasten har i sommar haft sitt rede i äppleträdet resp på en vinstocksgren. Duvor och skator kämpar i de större träden. Humlor och fjärilar visar intresse för insektshotellet och ”holk” för fladdermus finns på en granntomt. På kvällen eller tidig morgon kan jag se igelkotten eller kaninerna. En och annan vildkatt smyger också omkring. Spännande och rogivande att följa djuren och deras kamp för överlevnad.

Odlingarna styrs av intresse och behov. Mitt grönsaksland får jord-förbättring genom kompost, som jag på hösten gräver ner. På hösten sätter jag vitlöken och sår lite dill. På våren brukar potatisen komma först i jorden, därefter lök, morötter, gulbetor, mangold, dill, persilja, sallad mm. Purjolöken, sallad, tomater, minigurkor, grönkål, pumpa, squash och kronärtskocka sår jag inomhus under växtbelysning och plantorna får komma i jorden när vädret tillåter. Största lyckan är att få se fröet gro och plantan växa. Allt blir ekologiskt – ingen konstgödsel och inga besprutningsmedel får påverka plantorna.

Äppleträdet brukar ge god skörd, liksom krusbären, vinbären, björnbär, vindruvor och fikon. Ibland händer det att duvor och andra fåglar hinner skörda innan jag, men dom ska ju också leva ett bra liv. Rabarberna förgyller våren och hjälper till att fylla på syltförrådet. Sommarblommor, perenner och prydnadsbuskar är utsprida i rabatter längs gångar och tomtgränser i min koloni. Tror att blommor och grönsaker har lika stor andel av ytan. Känn värmen i hjärtat när det första vintergäcken visar sig i slutet av januari, sedan följer vårlökarna i rask följd. I juni och juli exploderar rabatterna i allehanda färger och rosorna förgyller det hela med sin doft. Dahlior, gladiolus och flox kommer på hösten.

Mina egna odlingar och ”pratet” med växterna är bästa medicinen för min hälsa och allmänna måendet. Säsongen börjar efter nyår då drömmarna om kommande säsong sätter fart. Frökatalogerna är en stor del liksom trädgårdstidningar. Vilka nyheter eller annat spännande finns? I slutet av februari hänger jag upp växtbelysningen i mitt badrum
(golvvärmen sätter extra fart på groningen) och sår fröerna resp skolar om de små plantorna efter hand de växer till sig.

Gemenskapen med grannarna och glädjen att få titta på deras odlingar över häcken är givande. Ibland byter vi plantor och perenner eller vattnar varandras blommor och passar husdjuren.

På området har vi en bastu, som en grupp bastumedlemmar nyttjar. Vi spelar boule, har diverse aktiviteter. Klorofyllgruppen syftar till att lära om odling, ta hand om växter och träd samt förvandla trädgårdsavfall till kompost. Aktivitetsgruppen arrangerar bl a loppmarknad, midsommarbrunch, växtbytardag.

Kan tillvaron bli bättre? Här i kolonin får vi avkoppling, njutning och upplever odlarglädjen.