Sandhammaren och Hagestads Järar

Av Kerstin Svensson

Smultronställena i Ystads kommun är många! Kommunens 17 (!) naturreservat/naturvårdsområden bjuder på ett spektrum av naturupplevelser. Gillar man att vandra så kan du välja bland de som ligger utmed sydkusten i östra delen av kommunen. Från Ystad räknat så är det Ystads sandskog, Norra sandskogen, Hammars backar-Kåsebergaåsen, Backåkra, Hagestad, Hagestad-Järar och Sandhammaren. Jag väljer att beskriva två vandringar. Takten bestämmer du själv!

1. Sandhammaren
Parkera vid kiosken nära fyren. Från parkeringsplatsen går en markväg västerut. Följ den, den är lättgången. Du går genom helt opåverkad natur med vindpinad skog och sanddyner. Små enkla hus är gömda mellan sandkullarna och från dem går oftast en stig till stranden. Du kan alltså korta av vandringen, om du vill. Följer du vägen till dess slut efter ca 2 km, så upplever du unika växter, fågelsång och dofter av sand och tall i förening. Framför dig har du nu det stora flygsandsområdet på Sandhammaren. Ta dig ner till den milsvida sandstranden och vandra tillbaka i ett fantastiskt landskap format av hav och vind. Du har en stor naturupplevelse framför dig om du väljer denna vandring!

2. Hagestads Järar
Parkera ca 500 meter innan fyren på vänstra sidan av vägen. Följ sedan markvägen på högra sidan av vägen. Då vandrar du på Skåneleden. Följ leden och håll höger i vägskiljen. Vandringen går i tallskog med liljekonvaljdoft och fågelsång. Stigen är lättgången. Efter ca 2 km kommer du fram till informationsskyltar om Hagestad mosse och Hagestads Järar. Här kan du välja att fortsätta till Hagestads naturreservat, ta dig ner till stranden och följa den tillbaka eller gå tillbaka på stigen.